Servicekosten regelen we samen: een nieuwe werkwijze 

servicekosten

De afgelopen tijd werkte het bestuur van het LHP samen met WZN aan duidelijke richtlijnen voor het maken van afspraken over de servicekosten en een nieuwe werkwijze. In de Algemene Vergadering LHP op 16 september jl. is hierop een toelichting gegeven.

De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op:

  • Meer samendoen door huurderscommissies actief te betrekken bij het maken van afspraken. De huurderscommissie vervult namens de mensen die huren de belangrijke rol om samen met de bewonersconsulent afspraken te maken over de servicekosten-
    en dat wat daarvoor gedaan wordt.
  • De menukaart ‘inzet bewonersconsulent’, waarin staat aangegeven welke taken wordt doorbelast in de servicekosten en waarop in overleg te besparen is.
  • De glasbewassing onbereikbare delen doordat WZN-akkoord gaat met het Haags Arrest waarbij alle kosten voor de bewassing van onbereikbare delen voor rekening van WZN zijn met een maximum van 4 keer per jaar.

Om de nieuwe werkwijze te ervaren en van te leren, starten dit najaar vijf huurderscommissies verspreid over het land met deze wijze van werken als proef in een zogenaamde pilot. De formele aftrap heeft 31 augustus plaatsgevonden. Per locatie gebeurt dit samen met de bewonersconsulent, de clustermanager en het LHP.

Het gaat met name om:

  • Glasbewassing
  • Schoonmaak
  • Tuinonderhoud
  • Bewonersconsulent en declarabele uren

Wat nog geen deel uitmaakt van de geactualiseerde afspraken zijn:

  • Glasfonds
  • Ontstoppingsfonds
  • Energiekosten

Uitgangspunten voor de wijze van werken zijn:

  • Het wettelijk kader voor servicekosten
  • Een eenvoudig, transparant en eerlijk proces
  • De huurderscommissies zijn actief bij de afspraken over servicekosten betrokken
  • De afspraken over servicekosten zijn zoveel mogelijk landelijk en uniform (WZN) tenzij……..!
  • WZN contracteert de leveranciers en is kader stellend (programma van eisen)
  • Bij onduidelijkheden een derde partij inschakelen en de constructieve relatie behouden

Na afloop van de proef vindt een evaluatie plaats en kan de nieuwe werkwijze overal worden toegepast. Via de nieuwsbrief ontvangt u informatie over de voortgang en de resultaten.

Wilt u meer weten? Klik dan op de afbeelding rechtsboven om het boekje Servicekosten regelen wij samen te lezen, te printen of te downloaden
Wilt u liever een papieren versie vraag dit dan aan door een mail te zenden aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..